Wśród priorytetów fundacji jest podniesienie jakości edukacji i oświaty.
Fundacja realizuje swoje cele wdrażając projekty statutowe oraz proponując własne usługi szkoleniowe i edukacyjne.
Tematyka szkoleń rad pedagogicznych
Psychika, umysł i ciało
– aspekty współczesnej dydaktyki w świetle badań naukowych

• Wyniki badań naukowych jako wiedza wspierająca działania nauczyciela.
• Nowoczesne technologie, mody edukacyjne – co tak naprawdę przynosi efekty?
• Aktywność poznawcza, sprawczość i motywacja – obszary pracy nauczyciela.
• Rozwój umysłowy – ograniczenia i możliwości oddziaływań nauczyciela.
• Jak skutecznie dotrzeć z informacją? – Bariera informacyjna jako wyzwanie dla nauczyciela.
• Możliwość wpływu na ucznia poprzez efektywne komunikowanie się.
• Emocje jako wytrych i zagrożenie.
• Ciało a psychika – relacja dwustronna.
• Zdrowie psychiczne dzieci, młodzieży i nauczycieli jako podstawa działań
edukacyjnych, dydaktycznych i organizacyjnych w szkole.
• Aktywność poznawcza a metody aktywizujące ucznia – problem jajka i kury.
• Porażka jako narzędzie neuroplastyczności.
• Szkodliwe mity edukacyjne.
Jak uczyć, aby nauczyć?
Szkolenie zapewniające wiedzę i konkretne wskazówki związane z procesem skutecznego nauczania i uczenia się.

Zakres zagadnień:
Podstawowe struktury mózgu, rozwój, ograniczenia – na czym może pracować nauczyciel?
Proces uczenia się w kontekście pracy nauczyciela.
Uczenie się – aktywne i bierne – efekt kuli śnieżnej i jej znaczenie.
Uwaga współdzielona, neurony lustrzane – czym zaraża nauczyciel?
Manipulowanie systemem uwagi – podstawowa umiejętność skutecznego nauczyciela.
5 elementów skutecznego nauczania.
Właściwy „IZ” jako podstawa procesu wyciągania wniosków i uczenia się u ludzi i AI.
Sprawdziany, kartkówki i oceny – zbędne czy konieczne w edukacji? – Fakty na podstawie badań.
10 elementów w przepisie na skuteczne nauczanie i uczenie się.
Motywacja ucznia i nauczyciela
jako konieczność podnosząca wyniki nauczania i uczenia się

Zakres zagadnień:
◆ Motywacyjna ślepota – Dlaczego nie dociera, że warto?
◆ Tworzenie możliwości realizacji jako aspekt skutecznej motywacji.
◆ „Nie chcę, nie lubię” – rola nauczyciela w przedstawianiu i organizowaniu procesu nauczania.
◆ Postrzeganie nauczyciela jako klucz wzrostu skuteczności nauczania.
◆ Skuteczne komunikowanie się jako element niezbędny w nauczaniu i budowaniu relacji z uczniami.
◆ Emocje i ich znaczenie w motywowaniu do działania.
◆ Manipulowanie systemem uwagi – podstawowa umiejętność skutecznego nauczyciela.
◆ Uwaga współdzielona, neurony lustrzane – czym zaraża nauczyciel?
◆ Sprawdziany, kartkówki i oceny – zbędne czy konieczne w edukacji? – Fakty na podstawie badań.
◆ Kula śnieżna i wabilizacja jako efekty działań nauczycieli.
◆ Elementy pozytywnej dydaktyki.
Cele szkolenia:
◆ Optymalizacja efektywności dydaktycznej nauczycieli.
◆ Zwiększenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie motywowania uczniów oraz samego siebie.
◆ Wskazanie odniesień do rozwoju zawodowego nauczycieli w obszarach związanych ze skuteczną dydaktyką.
◆ Powiązanie działań motywacyjnych z wynikami nauczania i uczenia
Narzędzia edukacji obywatelskiej
czyli rola debat
w kształtowaniu postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich
• Czym jest debata oksfordzka?
• System Lincoln-Douglas – podstawowe założenia.
• Jak uczyć, aby nauczyć? – skuteczne formy manipulowania słowem.
• Wystąpienia publiczne pod presją – jak zamienić stres w impuls motywacyjny?
• Zasady budowy argumentu i prezentacji jak nauczyć młodzież sprawnej komunikacji?
• Wykorzystanie form rywalizacyjnych w naukach ścisłych.
• Samodzielność, odpowiedzialność i asertywność jako wartość dodana w metodzie debat.
• Logiczne i analityczne myślenie jako podstawa konstruowania argumentów.
• Zarządzanie relacjami poprzez skuteczne komunikowanie się – niezbędna umiejętność
każdego ucznia.
• Argumenty oparte na faktach – umiejętność korzystania z rzetelnych informacji.
• Zainteresowanie nauczycieli możliwością zoptymalizowania nauczania
przy wykorzystaniu metody debaty.
• Wskazanie najważniejszych elementów związanych z systemem debat.
• Wzrost wiedzy i umiejętności nauczyciela w zakresie powiązanym z komunikowaniem się.
• Wskazanie modelu debat jako systemu umożliwiającego wzrost kompetencji młodzieży
w zakresie komunikowania się i budowania merytorycznych relacji, umiejętności
dialogu i rywalizacji opartej na szacunku.
mgr Sebastian Kubera
Depresja i zaburzenia lękowe
– w aspekcie dydaktycznym, wychowawczym i zdrowotnym
Depresja i zaburzenia lękowe są coraz większym problemem zdrowotnym i społecznym.
Jest to istotne w szczególności w kontekście pandemii Covid-19 i jej następstw.
Wyjątkowe szkolenie zawierające praktyczne wskazówki i odniesienia dla nauczyciela i szkoły.
Wiedzę przekazaną na szkoleniu można wykorzystać do budowania strategii psychoedukacji w szkole.
1. Zdobycie wiedzy na temat depresji i zaburzeń lękowych oraz ich wpływu na proces nauczania.
2. Zdobycie wiedzy możliwej do wykorzystania przy planowaniu strategi psychoedukacji
w szkole oraz działań mogących zapobiegać negatywnym skutkom pandemii Covid-19.
3. Uwrażliwienie nauczycieli na aspekty związane ze zdrowiem; w szczególności zdrowiem
psychicznym.
4. Wykorzystanie wiedzy do podniesienia skuteczności nauczania.
Czym jest depresja i zaburzenia lękowe?
Przyczyny, objawy i sposoby leczenia.
Jakie zmiany wywołuje depresja?
Rola nauczyciela w procesie diagnostyki i leczenia.
Zadania merytoryczne, budujące, emocjonalne i poznawcze nauczyciela i rady pedagogicznej.
Mózg i depresja.
Pamięć i depresja – czyli problem ze skutecznością uczenia się i nauczania.
Wpływ depresji i zaburzeń lękowych na ucznia i skuteczne uczenie się.
Teorie i obszary powstawania depresji (m. in.: teoria zapalna, infekcyjna, neuroprzekaźnikowa)
Co może zrobić nauczyciel?
Co musi zrobić nauczyciel?
Depresja u nauczyciela – na co zwrócić uwagę?
Aspekty behawioralne u chorującego na depresję.
Wpływ depresji i zaburzeń lękowych na pracę nauczyciela.
Neurodydaktyka
podstawą pracy
skutecznego nauczyciela
– Neurodydaktyka jako nauka związana z efektywnością pracy nauczyciela.
– Na jakich strukturach pracuje nauczyciel?
– Rodzaje struktur i ich znaczenie.
– Jak ważne są emocje w nauczaniu i dlaczego?
– Bezstresowe wychowanie jako błąd dydaktyczny.
– Pamięć przestrzenna i epizodyczna jako miejsce pracy nauczyciela.
– Rodzaje pamięci – praktyczne wskazówki dotyczące efektywnego nauczania.
– Jak podać informację aby lepiej ją zapamiętano?
– Wabilizacja – proces, który każdy skuteczny nauczyciel musi rozumieć.
– Dysgrafie, dysleksje, afazje, zespół Aspergera, ADHD, ADD, autyzm
– jako najczęściej występujące dysfunkcje – konkretne wskazówki dotyczące pracy
z dziećmi posiadającymi takie zaburzenia.
Neurodydaktyka
w praktyce

– Co naprawdę decyduje o tym co zapamiętam?
– Efektywność nauczania zapamiętywanie.
– Pamięć proceduralna jako podstawa pracy nauczyciela.
– Co uczeń widzi, słyszy, czuje?
– Udział zmysłów w percepcji.
– Wykorzystanie pamięci strukturalnej w zapamiętywaniu.
– Kolor jako pomyłka w polskiej edukacji.
– Tworzenie map myśli w oparciu o wskazówki dotyczące widzenia, myślenia
i zapamiętywania.
– Wabilizacja proces o którym musi wiedzieć nauczyciel aby nie popełniać błędów.
– Jakie dawać podpowiedzi uczniom słabym i zdolnym?
– Pamięć przestrzenna jako niezbędnik w pracy z dziećmi z zaburzeniami.
Efektywny nauczyciel
– efektywne nauczanie

– Co naprawdę decyduje o zapamiętywaniu?
– Rodzaje pamięci i jej znaczenie.
– Rola emocji w nauczaniu.
– Różnica między metodami a technikami zapamiętywania.
– Uczeń zdolny i słaby – zasadnicze różnice o których musi wiedzieć nauczyciel.
– Mega pamięć – szansa czy upośledzenie?
– Jak prawidłowo zapisać notatkę?
– Co tak naprawdę widzi uczeń?
– Rola postrzegania a efektywność nauczania.
Dydaktyka interwencji kryzysowych

Szkolenie prowadzone metodą mieszaną ze wsparciem w formie warsztatów dialogu.
– Czym jest problem?
– Diagnostyka problemu.
– Niewerbalna postawa nauczyciela jako problem lub pomoc.
– Skuteczne komunikowanie – zasady podawania komunikatów.
– Postawa nauczyciela w relacji z grupą.
– Skuteczna praca z grupą – zasady pracy z grupą
Sytuacje kryzysowe
i nadzwyczajne w szkole

Tematyka szkolenia odnosi się do obowiązków nałożonych na szkoły i związanych z doskonaleniem nauczycieli w zakresie zwracania uwagi, rozpoznawania i sygnalizowania przemocy i innych działań odnoszących się do krzywdzenia małoletnich.
- Standardy Ochrony Małoletnich – jako podstawa efektywnych działań formalnych i dydaktycznych mających przeciwdziałać krzywdzeniu małoletnich.
- Tworzenie incydentalnych ścieżek reagowania.
- Zasoby szkoły a efektywność podejmowania działań.
- Definiowanie i reagowanie na problemy.
- Skuteczne komunikowanie się jako element niezbędny w nauczaniu i budowaniu relacji z uczniami i rodzicami.
- Postrzeganie nauczyciela i niewerbalna postawa – problem lub pomoc w nawiązywaniu relacji dydaktycznej.
- Emocje i ich znaczenie.
- Reagowanie nauczyciela w odpowiedzi na negatywne zachowanie rodzica.
- Elementy pozytywnej dydaktyki.
Techniki zapamiętywania jako narzędzie pracy nauczyciela

– Różnica między metodami a technikami.
– Technika wyobrażeniowa podstawą skutecznego zapamiętywania.
– Mierzenie pamięci wyobrażeniowej.
– Techniki zapamiętywania mistrzów – działanie i zastosowanie
Problemy wychowawcze
w nauczaniu

Szkolenie prowadzone metodą mieszaną ze wsparciem w formie warsztatów dialogu.
– Czym jest problem, który widzi nauczyciel i czy zawsze to problem?
– Elementy wychowawcze w pracy nauczyciela – czyli czym zaraża nauczyciel?
– Postawa i postrzeganie nauczyciela jako element w pracy.
– Definiowanie i reagowanie na problemy wychowawcze.
– Diagnostyka problemu jako punkt wyjściowy.
– 3 kroki zachowania nauczyciela w odpowiedzi na negatywne zachowanie rodzica
Dobrostan psychiczny
– pozytywna dydaktyka
w relacji nauczyciel – uczeń

– Emocje i ich znaczenie. Jak dbać o pozytywne nastawienie?
– Techniki antystresowe dla ucznia i nauczyciela.
– Samopoczucie – aspekty biologiczne i środowiskowe.
– Konflikty i problemy – nastawienie i szukanie pomocy jako remedium.
– Szkoła jako wspólnota. Pozytywne nauczanie a bezstresowe wychowanie
– Rola relacji i postrzegania w nauczaniu.
– Zasady komunikowania się – efektywność i życzliwość w relacji.
Praca
z dzieckiem wyjątkowym
– praca z dzieckiem z trudnościami
w uczeniu się

– Wyjątkowe dziecko – omówienie aspektów ADHD, ADD, autyzmu, zespołu
Aspergera, afazji i innych zaburzeń.
– Praca na ograniczeniach.
– Koncentracja uwagi i jej znaczenie.
– Skuteczne mapowanie informacji.
– Skuteczne komunikowanie się – rola gestów, postrzegania i rozumienia znaczeń.
Efektywna praca
z grupą
– model biznesowy w szkole

– Biznes a szkoła – rola pracy z grupą w aspekcie efektywności.
– System no-yes – w pracy z uczniem i rodzicem jako podstawa stanowiska nauczyciela.
– Stanowisko w grupie – wybór czy konieczność?
– 13 stanowisk w grupie – opis i funkcjonowanie ucznia w oparciu o obierane stanowisko.
Skuteczna komunikacja
uczeń – nauczyciel – rodzic

– Czym jest komunikowanie się?
– Niewerbalna postawa nauczyciela.
– Elementy składowe: wizerune i postrzeganie, komunikat słowny i niewerbalny.
– Werbalizacja podstawą pracy nauczyciela.
– Agresja słowna, przyczyny i reagowanie.
– Kontakt wzrokowy i przestrzenny.
– Jak skutecznie komunikować się z rodzicami?
– Aspekty błędnego komunikatu.
– Jak należy mówić aby zostać wysłuchanym?
Storytelling jako efektywna metoda nauczania
Metoda nauczania oparta o naturalne i niewymuszone mechanizmy zapamiętywania.

„Fakty są elementami naszej rzeczywistości i wiedzy.
Umiejętności operowania faktami tworzą opowieści.
Nasza wyobraźnia i pamięć, umiejętności i wiedza zapisane są w postaci narracyjnej”.
– Czym jest storytelling?
– Co może osiągnąć nauczyciel wykorzystując metodę storytellingu.
– Budowanie więzi z uczniem jako efekt wykorzystania metody w nauczaniu i wychowywaniu.
– Złote zasady storytellingu jako elementy ułatwiające zapamiętywanie.
– Gdzie szukać inspiracji?
– „Opowieść o tobie, o sobie, o innych ” – implikacje poprawności budowania przekazu.
– Dzieci vs. młodzież – różnice w odbiorze informacji.
– Pomysły na edukację a efektywność storytellingu.
– Wielcy mówcy a storytelling – dawniej i współcześnie.
Efektywność:
– Wzrost zapamiętywania informacji – wzrost efektywności nauczania.
– Atrakcyjność i brak nudy – aktywność ucznia i nauczyciela.
– Nawiązanie relacji – wpływ na skuteczność działań wychowawczych nauczyciela.
Debata Oksfordzka jako nowoczesne narzędzie dydaktyczne

System nauczania oparty na debatach oksfordzkich został wprowadzony już w ponad 200 placówkach edukacyjnych w całej Polsce
– Czym jest debata oksfordzka?
– System Lincoln-Douglas – podstawowe założenia.
– Jak uczyć by nauczyć? – skuteczne formy manipulowania słowem.
– Wystąpienia publiczne pod presją – jak zamienić stres na impuls motywacyjny?
– Zasady budowy argumentu i prezentacji jak nauczyć młodzież sprawnej komunikacji?
– Wykorzystanie form rywalizacyjnych w naukach ścisłych.
Mgr Sebastian Kubera – szkoleniowiec, trener, uczestnik Mistrzostw Debat Oksfordzkich
Specjalizuje się w formach komunikowania się. Specjalista w zakresie zagadnień sprzedaży.
Skuteczna komunikacja
w szkole

– Czym jest komunikowanie się?
– Sygnały werbalne i niewerbalne.
– Wzorce skutecznej komunikacji – nauczyciel – uczeń-rodzic.
– Postawy komunikacyjne – jak je rozpoznawać?
– Aksjomaty metakomunikacyjne Watzlawik i ich rola w szkole.
– Czym jest błąd atrybucyjny i jak go unikać?
– Programowanie neuroligwistyczne w praktyce czyli język sprawnej komunikacji.
Mgr Sebastian Kubera – szkoleniowiec, trener, uczestnik Mistrzostw Debat Oksfordzkich
Specjalizuje się w formach komunikowania się. Specjalista w zakresie zagadnień sprzedaży.
FUNDACJA EDUKACYJNA „SEE”
ul. Słowackiego nr 55 lok. 1
60-521 Poznań
NIP 7812000206
Regon 384233672