Wśród priorytetów fundacji jest podniesienie jakości edukacji i oświaty.
Fundacja realizuje swoje cele wdrażając projekty statutowe oraz proponując własne usługi szkoleniowe i edukacyjne.
Tematyka szkoleń rad pedagogicznych
JAK UCZYĆ, ABY NAUCZYĆ?
Wyjątkowe szkolenie zapewniające wiedzę i konkretne wskazówki związane z procesem skutecznego nauczania i uczenia się.
Podstawowe struktury mózgu, rozwój, ograniczenia – na czym może pracować nauczyciel?
Proces uczenia się w kontekście pracy nauczyciela.
Uczenie się – aktywne i bierne – efekt kuli śnieżnej i jej znaczenie.
Uwaga współdzielona, neurony lustrzane – czym zaraża nauczyciel?
Manipulowanie systemem uwagi – podstawowa umiejętność skutecznego nauczyciela.
5 elementów skutecznego nauczania.
Właściwy „IZ” jako podstawa procesu wyciągania wniosków i uczenia się u ludzi i AI.
Sprawdziany, kartkówki i oceny – zbędne czy konieczne w edukacji? – Fakty na podstawie badań.
10 elementów w przepisie na skuteczne nauczanie i uczenie się.
SYTUACJE KRYZYSOWE I NADZWYCZAJNE W SZKOLE*
Tematyka szkolenia odnosi się do obowiązków nałożonych na szkoły i związanych z doskonaleniem nauczycieli w zakresie zwracania uwagi, rozpoznawania i sygnalizowania przemocy i innych działań odnoszących się do krzywdzenia małoletnich. Zakres tematyczny szkolenia obejmuje efektywność działalności dydaktycznej w kontekście wychowywania i skutecznego przekazywania informacji. Szkolenie zawiera elementy związane z postrzeganiem i reagowaniem na problemy, efektywnym komunikowaniem się oraz odniesienia do relacji i kontaków z uczniami i rodzicami.
CELE SZKOLENIA:
- Powiązanie podejmowanych działań wychowawczych z założeniami uwzględnionymi w Standardach Ochrony Małoletnich.
- Optymalizowanie reakcji incydentalnych pod kątem efektywności dydaktycznej.
- Wzrost wiedzy i umiejętności nauczyciela w obliczu sytuacji kryzysowych i nadzwyczajnych w szkole.
- Wskazanie odniesień dla rozwoju zawodowego nauczycieli w obszarach związanych ze skuteczną dydaktyką.
ZAKRES ZAGADNIEŃ:
- Standardy Ochrony Małoletnich – jako podstawa efektywnych działań formalnych i dydaktycznych mających przeciwdziałać krzywdzeniu małoletnich.
- Tworzenie incydentalnych ścieżek reagowania.
- Zasoby szkoły a efektywność podejmowania działań.
- Definiowanie i reagowanie na problemy.
- Skuteczne komunikowanie się jako element niezbędny w nauczaniu i budowaniu relacji z uczniami i rodzicami.
- Postrzeganie nauczyciela i niewerbalna postawa – problem lub pomoc w nawiązywaniu relacji dydaktycznej.
- Emocje i ich znaczenie.
- Reagowanie nauczyciela w odpowiedzi na negatywne zachowanie rodzica.
- Elementy pozytywnej dydaktyki.
* Szkolenie powiązane tematycznie z wprowadzaniem Standardów Ochrony Małoletnich w szkołach.
DEPRESJA I ZABURZENIA LĘKOWE
w aspekcie dydaktycznym, wychowawczym i zdrowotnym
(z uwzględnieniem następstw związanych z Pandemią Covid-19)
Szkolenie autorskie, gwarantujące wysoki poziom i niepowtarzalność ujęcia zagadnień.
Depresja i zaburzenia lękowe są coraz większym problemem zdrowotnym i społecznym.
Jest to istotne w szczególności w kontekście pandemii Covid-19 i jej następstw.
Szkolenie ma na celu przekazania dostępnej na ten temat wiedzy opartej na wiedzy i historii odkryć medycznych i dydaktycznych.
Wyjątkowe szkolenie zawierające praktyczne wskazówki i odniesienia dla nauczyciela i szkoły.
Szczególnie cenną cechą tego szkolenia jest odniesienie tej tematyki do aspektów zdrowotnych wpływających na proces skuteczności nauczania oraz działań wychowawczych.
Wiedzę przekazaną na szkoleniu można wykorzystać do budowania strategii psychoedukacji w szkole.
CELE SZKOLENIA:
1. Zdobycie wiedzy na temat depresji i zaburzeń lękowych oraz ich wpływu na proces nauczania.
2. Zdobycie wiedzy możliwej do wykorzystania przy planowaniu strategi psychoedukacji w szkole oraz działań mogących zapobiegać negatywnym skutkom pandemii Covid-19.
3. Uwrażliwienie nauczycieli na aspekty związane ze zdrowiem; w szczególności zdrowiem psychicznym.
4. Wykorzystanie wiedzy do podniesienia skuteczności nauczania.
Obszary podstawowe:
- Zdrowie nauczyciela i ucznia – co musi wiedzieć nauczyciel?
- Praktyczne odniesienia do skuteczności nauczania i problematyki wychowawczej.
- Tworzenie podstaw psychoedukacji w szkole.
Omawiane
działy i zagadnienia:
Czym jest depresja i zaburzenia lękowe?
Przyczyny, objawy i sposoby leczenia.
Jakie zmiany wywołuje depresja?
Rola nauczyciela w procesie diagnostyki i leczenia.
Zadania merytoryczne, budujące, emocjonalne i poznawcze nauczyciela i rady pedagogicznej.
Cele i zadania psychoedukacji w szkole.
Mózg i depresja.
Pamięć i depresja – czyli problem ze skutecznością uczenia się i nauczania.
Wpływ depresji i zaburzeń lękowych na ucznia i skuteczne uczenie się.
Teorie i obszary powstawania depresji (m. in.: teoria zapalna, infekcyjna, neuroprzekaźnikowa)
Co może zrobić nauczyciel?
Co musi zrobić nauczyciel?
Depresja u nauczyciela – na co zwrócić uwagę?
Aspekty behawioralne u chorującego na depresję.
Wpływ depresji i zaburzeń lękowych na pracę nauczyciela.
Szkoleniowiec:
Mgr Joanna Wieczorek
– szkoleniowiec, trener, tutor, dydaktyk z ponad 20 letnim doświadczeniem, specjalizujący się w skuteczności uczenia się i nauczania, problemach wychowawczych, historii osiągnięć nauk medycznych oraz powiązań i możliwości ich wykorzystania w dydaktyce.
Przez ostatnie osiem lat przeprowadziła ponad 1000 rewelacyjnie ocenianych szkoleń dla nauczycieli, rad pedagogicznych i rodziców.
Zajmuje się zagadnieniami związanymi z Neurodydaktyką, pracą z dziećmi z zaburzeniami, wspieraniem nauczycieli w procesie doskonalenia zawodowego.
Neurodydaktyka podstawą pracy skutecznego nauczyciela.
Szkolenie autorskie, gwarantujące wysoki poziom
i niepowtarzalność.
Fascynujący temat związany z pracą mózgu i możliwością wykorzystania tej wiedzy przez nauczyciela.
Wiedza na temat funkcjonowania mózgu i jej umiejętność zastosowania w praktyce staje standardem i koniecznością.
Szkolenie jest związane z efektywnością pracy każdego nauczyciela. Zawiera szeroki zakres tematyczny i praktyczne odniesienia do procesu dydaktycznego.
– Neurodydaktyka jako nauka związana z efektywnością pracy nauczyciela.
– Na jakich strukturach pracuje nauczyciel?
– Rodzaje struktur i ich znaczenie.
– Jak ważne są emocje w nauczaniu i dlaczego?
– Bezstresowe wychowanie jako błąd dydaktyczny.
– Pamięć przestrzenna i epizodyczna jako miejsce pracy nauczyciela.
– Rodzaje pamięci – praktyczne wskazówki dotyczące efektywnego nauczania.
– Jak podać informację aby lepiej ją zapamiętano?
– Wabilizacja – proces, który każdy skuteczny nauczyciel musi rozumieć.
– Dysgrafie, dysleksje, afazje, zespół Aspergera, ADHD, ADD, autyzm
– jako najczęściej występujące dysfunkcje – konkretne wskazówki dotyczące pracy
z dziećmi posiadającymi takie zaburzenia.
Neurodydaktyka
w praktyce.
Szkolenie autorskie, gwarantujące wysoki poziom i niepowtarzalność.
Kontynuacja tematyki związanej z Neurodydaktyką. Bogate w praktyczne informacje dotyczące zapamiętywania i uczenia się.
Szkolenie, które wskazuje konkretne rozwiązania, możliwości i podpowiedzi jak skutecznie nauczać
– Co naprawdę decyduje o tym co zapamiętam?
– Efektywność nauczania zapamiętywanie.
– Pamięć proceduralna jako podstawa pracy nauczyciela.
– Co uczeń widzi, słyszy, czuje?
– Udział zmysłów w percepcji.
– Wykorzystanie pamięci strukturalnej w zapamiętywaniu.
– Kolor jako pomyłka w polskiej edukacji.
– Tworzenie map myśli w oparciu o wskazówki dotyczące widzenia, myślenia
i zapamiętywania.
– Wabilizacja proces o którym musi wiedzieć nauczyciel aby nie popełniać błędów.
– Jakie dawać podpowiedzi uczniom słabym i zdolnym?
– Pamięć przestrzenna jako niezbędnik w pracy z dziećmi z zaburzeniami.
Efektywny nauczyciel, efektywne nauczanie.
– Co naprawdę decyduje o zapamiętywaniu?
– Rodzaje pamięci i jej znaczenie.
– Rola emocji w nauczaniu.
– Różnica między metodami a technikami zapamiętywania.
– Uczeń zdolny i słaby – zasadnicze różnice o których musi wiedzieć nauczyciel.
– Mega pamięć – szansa czy upośledzenie?
– Jak prawidłowo zapisać notatkę?
– Co tak naprawdę widzi uczeń?
– Rola postrzegania a efektywność nauczania.
Dydaktyka interwencji kryzysowych.
Szkolenie prowadzone metodą mieszaną ze wsparciem w formie warsztatów dialogu.
– Czym jest problem?
– Diagnostyka problemu.
– Niewerbalna postawa nauczyciela jako problem lub pomoc.
– Skuteczne komunikowanie – zasady podawania komunikatów.
– Postawa nauczyciela w relacji z grupą.
– Skuteczna praca z grupą – zasady pracy z grupą
Techniki zapamiętywania jako narzędzie pracy nauczyciela.
– Różnica między metodami a technikami.
– Technika wyobrażeniowa podstawą skutecznego zapamiętywania.
– Mierzenie pamięci wyobrażeniowej.
– Techniki zapamiętywania mistrzów – działanie i zastosowanie
Problemy wychowawcze w nauczaniu.
Szkolenie prowadzone metodą mieszaną ze wsparciem w formie warsztatów dialogu.
– Czym jest problem, który widzi nauczyciel i czy zawsze to problem?
– Elementy wychowawcze w pracy nauczyciela – czyli czym zaraża nauczyciel?
– Postawa i postrzeganie nauczyciela jako element w pracy.
– Definiowanie i reagowanie na problemy wychowawcze.
– Diagnostyka problemu jako punkt wyjściowy.
– 3 kroki zachowania nauczyciela w odpowiedzi na negatywne zachowanie rodzica
Dobrostan psychiczny –pozytywna dydaktyka w relacji nauczyciel – uczeń.
– Emocje i ich znaczenie. Jak dbać o pozytywne nastawienie?
– Techniki antystresowe dla ucznia i nauczyciela.
– Samopoczucie – aspekty biologiczne i środowiskowe.
– Konflikty i problemy – nastawienie i szukanie pomocy jako remedium.
– Szkoła jako wspólnota. Pozytywne nauczanie a bezstresowe wychowanie
– Rola relacji i postrzegania w nauczaniu.
– Zasady komunikowania się – efektywność i życzliwość w relacji.
Praca z dzieckiem wyjątkowym – aspekty pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się.
– Wyjątkowe dziecko – omówienie aspektów ADHD, ADD, autyzmu, zespołu
Aspergera, afazji i innych zaburzeń.
– Praca na ograniczeniach.
– Koncentracja uwagi i jej znaczenie.
– Skuteczne mapowanie informacji.
– Skuteczne komunikowanie się – rola gestów, postrzegania i rozumienia znaczeń.
Efektywna praca z grupą -model biznesowy w szkole.
– Biznes a szkoła – rola pracy z grupą w aspekcie efektywności.
– System no-yes – w pracy z uczniem i rodzicem jako podstawa stanowiska nauczyciela.
– Stanowisko w grupie – wybór czy konieczność?
– 13 stanowisk w grupie – opis i funkcjonowanie ucznia w oparciu o obierane stanowisko.
Skuteczna komunikacja
uczeń – nauczyciel – rodzic
– Czym jest komunikowanie się?
– Niewerbalna postawa nauczyciela.
– Elementy składowe: wizerune i postrzeganie, komunikat słowny i niewerbalny.
– Werbalizacja podstawą pracy nauczyciela.
– Agresja słowna, przyczyny i reagowanie.
– Kontakt wzrokowy i przestrzenny.
– Jak skutecznie komunikować się z rodzicami?
– Aspekty błędnego komunikatu.
– Jak należy mówić aby zostać wysłuchanym?
Storytelling jako efektywna metoda nauczania
Metoda nauczania oparta o naturalne i niewymuszone mechanizmy zapamiętywania.
„Fakty są elementami naszej rzeczywistości i wiedzy.
Umiejętności operowania faktami tworzą opowieści.
Nasza wyobraźnia i pamięć, umiejętności i wiedza zapisane są w postaci narracyjnej”.
– Czym jest storytelling?
– Co może osiągnąć nauczyciel wykorzystując metodę storytellingu.
– Budowanie więzi z uczniem jako efekt wykorzystania metody w nauczaniu i wychowywaniu.
– Złote zasady storytellingu jako elementy ułatwiające zapamiętywanie.
– Gdzie szukać inspiracji?
– „Opowieść o tobie, o sobie, o innych ” – implikacje poprawności budowania przekazu.
– Dzieci vs. młodzież – różnice w odbiorze informacji.
– Pomysły na edukację a efektywność storytellingu.
– Wielcy mówcy a storytelling – dawniej i współcześnie.
Efektywność:
– Wzrost zapamiętywania informacji – wzrost efektywności nauczania.
– Atrakcyjność i brak nudy – aktywność ucznia i nauczyciela.
– Nawiązanie relacji – wpływ na skuteczność działań wychowawczych nauczyciela.
DEBATA OKSFORDZKA JAKO NOWOCZESNE NARZĘDZIE DYDAKTYCZNE
System nauczania oparty na debatach oksfordzkich został wprowadzony już w ponad 200 placówkach edukacyjnych w całej Polsce
– Czym jest debata oksfordzka?
– System Lincoln-Douglas – podstawowe założenia.
– Jak uczyć by nauczyć? – skuteczne formy manipulowania słowem.
– Wystąpienia publiczne pod presją – jak zamienić stres na impuls motywacyjny?
– Zasady budowy argumentu i prezentacji jak nauczyć młodzież sprawnej komunikacji?
– Wykorzystanie form rywalizacyjnych w naukach ścisłych.
Mgr Sebastian Kubera – szkoleniowiec, trener, uczestnik Mistrzostw Debat Oksfordzkich
Specjalizuje się w formach komunikowania się. Specjalista w zakresie zagadnień sprzedaży.
SKUTECZNA KOMUNIKACJA W SZKOLE
– Czym jest komunikowanie się?
– Sygnały werbalne i niewerbalne.
– Wzorce skutecznej komunikacji – nauczyciel – uczeń-rodzic.
– Postawy komunikacyjne – jak je rozpoznawać?
– Aksjomaty metakomunikacyjne Watzlawik i ich rola w szkole.
– Czym jest błąd atrybucyjny i jak go unikać?
– Programowanie neuroligwistyczne w praktyce czyli język sprawnej komunikacji.
Mgr Sebastian Kubera – szkoleniowiec, trener, uczestnik Mistrzostw Debat Oksfordzkich
Specjalizuje się w formach komunikowania się. Specjalista w zakresie zagadnień sprzedaży.
FUNDACJA EDUKACYJNA „SEE”
ul. Słowackiego nr 55 lok. 1
60-521 Poznań
NIP 7812000206
Regon 384233672